1922
Kaikki alkoi rakkaudesta. Merikapteeni Filip Hollming oli avioitunut eikä halunnut viipyä merillä, erossa vaimostaan. Hän siirtyi Koivistolle, Karjalan kannakselle, ahtausliikkeen johtajaksi.
1945
F. W. Hollming Oy muutettiin laivaus- ja lastausyrityksestä laivan-rakennusyhtiöksi. Alettiin rakentaa Raumalla kuunareita sotakorvaukseksi Neuvostoliittoon. Ensimmäiset rakentajat tulivat Koivistolta.
1946-1952
Kaikkiaan 34 kuunaria valmistui Rauman telakalla. Myös 15 kalastus-troolaria toimitettiin Neuvostoliittoon. Samoihin aikoihin yhtiö rakensi kerros-taloja työntekijöidensä asunnoiksi, korjasi ja laajensi telakka-alueen rakennuksia sekä rakensi jopa Rauman kaupungin virastotalon.
1950-1959
Ensimmäinen täyshitsattu teräslaiva laskettiin vesille. Samalla oli laajennettu telakan työskentelyä laivankorjauksiin, proomuihin, hinaajiin ja raivaajiin. Proomuja valmistui keskimäärin 10 kpl vuodessa. Suomen puolustusvoimille tehtiin rautaveneitä ja kalustoveneitä.
1960-1969
Hollmingista tuli ”oikea” laivan-rakentaja: omien suunnitelmien pohjalta tarjottiin Neuvostoliittoon 102 metriä pitkiä puutavaralaivoja. Nämä 3400 dwt:n alukset oli tarkoitettu Pohjoisen Jäämeren liikenteeseen ja niitä valmistui parikymmentä. Samaan aikaan tehtiin kotimaan markkinoille hinaajia, lauttoja ja monipuolista vesi-rakennuskalustoa. Konepaja valmisti myös laivoihin liittymättömiä tuotteita; mm. patoluukkuja.
1968
Yhtiön oma tuote, Aquamaster, ”kansi-perämoottorin” kehittynein malli, esiteltiin kansainvälisillä messuilla Oslossa ja Lontoossa. Moottoria voitiin käyttää hyvin erilaisissa vesikulku-neuvoissa. Sitä asennettiinkin losseihin, lauttoihin ja hinaajiin. Myös vienti ulkomaille käynnistyi samana vuonna.
1970-1979
Tehtiin Neuvostoliittoon pakettipuu- tavaralaivoja, itse suunniteltuja roro-aluksia ja raskaslastilaivoja. Telakalle valmistui uusi, syvempi väylä. Konepaja Kankaanpäässä valmisti paitsi laivan-rakennukseen tarvittavia osia, myös merimerkkejä Merenkulkuhallitukselle sekä toisaalta sähkölaitteiden ohjaus-pulpetteja ja valvontatauluja. Työntekijä-pulaa ratkottiin asuntoja rakentamalla ja kurssittamalla väkeä. Kotimaahan toimitettiin muun muassa hinaajia.
1977
Toiminnan hajauttamisen ensimmäisiä askeleita. Hankittiin loviisalainen Loval Oy, joka valmisti sähkökojeiden vastus-elementtejä. Viidessä vuodessa yhtiön liikevaihto kasvoi viisinkertaiseksi. Yhtiö myytiin vuonna 1982. Oli ostettu myös veneveistämö Baltic Yachts, joka myytiin toimivalle johdolle 1991.
1978
Hollming osti kylmäkalusteita valmis-tavan Norpe Oy:n ja elektroniikkayritys Salora Oy:n. Hollmingin aloitteesta syntyi matkapuhelimiin keskittyvä Nokian ja Saloran yhteisyritys Mobira. Tällöin oli jo tiedossa NMT-verkon tulo Pohjoismaihin. 1982 Nokia osti Saloran osuuden Mobirasta ja ”loppu on historiaa”.
1980-1989
Valmistettiin 127-metrisiä jokilaivoja Siperian liikenteeseen kaikkiaan 10 kpl. Tehtiin lisäksi insinöörigeologisia tutkimusaluksia ja akustisia tutkimus-aluksia. Tämä johti Hollming Oy Elektroniikan syntyyn. Kehitettiin paitsi laitteita, ohjelmistoja ja tekniikkaa laivoihin, myös sään tiedonkeruu- ja mittauslaitteita poijuihin ja jopa lääke-tieteellisiä laitteita. Tuotannossa oli myös puskuproomuja ja -hinaajia sekä öljyntorjunta-aluksia.
1981
Luovutettiin ensimmäinen meren-tutkimusalus, Akademik Mstislav Keldysh Neuvostoliittoon. Alus päätyi sikäläiseen postimerkkiin jo ennen luovuttamistaan. Hienostuneen tutkimuslaitteiston saanti lännestä kaatui Yhdysvaltain vastustukseen. Suomalaisia elektroniikkatehtaita työ ei kiinnostanut, joten Hollming suunnitteli ja valmisti käytännöllisesti katsoen kaiken itse.
1990-1999
Hollming kehitti omistuksessaan olevia yhtiöitä, mm. Kankaanpään konepajaa sekä Norpe Oy:tä. Samoihin aikoihin yhtiöstä tuli myös laivan-varustaja. Yhtiön omistuksessa oli jäähdytysaluksia, roro-aluksia, kemikaalitankkereita ym. sekä myös muiden varustamojen kiinteistöjä.
1991
22.11.1991 Hollming, Rauma Oy ja valtio perustivat Finnyards Oy:n. Hollming Oy:n nimissä tapahtunut laivanrakennus päättyi. Uusi yhtiö jatkoi rakenteilla olleiden alusten valmista-mista: miinalaivoja, ohjusveneitä, lautta-aluksia ja pari loistoristeilijää ja uuden polven jäänmurtajia. Hollming luopui 39 %:n osuudestaan yhtiössä vuonna 1997.
2000-
Luovutaan pääosin laivan-varustuksesta, myydään Norpe Oy. Hankitaan uusia kasvuhakuisia ja lupaavia yrityksiä – Hollming Works (2002), BMH Technology (2007), Simsotec (2008) – ja kehitetään niiden toimintaa.
Hollming kehittää teknologista erikoisosaamista. Sen avulla huominen on parempi meille kaikille.
Liiketoimintaryhmät |
Yritys |
Vastuullisuus |
Yhteystiedot |
Hollming Oy |
Puh. 020 486 5000 |